I Danmark er der
ikke mange smalsporsbaner der kører i daglig drift, men på den imaginære
ø: Samsland, ligger Langbirk -
Granholm Banen i daglig tale kaldet LGB.
|
Det
historiske oplæg:
I 1869 fremsatte
indenrigsminister Estrup et lovforslag om anlæg af en
smalsporet jernbane på øen
Samsland,
jernbanen planlægges som to strækninger, nemlig: en strækning fra Langbirk til Granholm, ikke nordligere end at banen kunne få
forbindelse til bebyggelsen Vorde, samt en strækning mellem Langbirk og
Hassellund via Hegn. Forslaget resulterede i lov af 29
februar 1869 om anlæg af denne bane.
Staten gav tilsagn om en rentegaranti på 4%, for det halve anlægssummen,
hvis grevskabet på Samsland kunne garantere den anden halvdel af anlægssummen.
Efter at der i 1870 og i foråret 1871 var en del tovtrækkeri om hvem
der skulle bygge banen, her kan Baron Gottlieb Hartvig Gedalia nævnes,
endte det med at der blev dannet et privatbaneselskab som fik navnet
Langbirk – Granholm Banen og dette selskab, fik den 2 oktober 1871
koncession på anlægget af LGB, staten gav 4% rentegaranti af en anlægssum
på 2.400.000 kr. til jernbanen mellem Langbirk og Granholm, samt 3.400.000 kr. til anlæg af
jernbanen mellem Langbirk og Hassellund via Samsland slot og Hegn,
og hertil 400.000 kr til en sporforbindelse til
trafikhavnen i Hegn.
Arbejdet på LGB blev påbegyndt i sommeren 1872, efter at den af ingeniør
R.I.Rowan (med C.F.Tietgen som bagmand) udstukne linieføring var godkendt
af ministeriet.
Arbejdet løb ind i en række
vanskeligheder, således
var
udgravningsarbejderne,
samt tunnelbygning omkring Vordefaaregård
så vanskelige, at man i maj 1874 ansøgte ministeriet om udsættelse af
afleveringsfristen, hvilket ministeriet godkendte.
Anlægget af
strækningen mellem Langbirk og Hassellund var noget mere uproblematisk
idet strækningen løber gennem det noget fladere landskab på øens østlige
side.
Efter færdiggørelse i
vinteren 1874/1875 kunne Langbirk – Granholm Banen indvies under
festlige former og med kongelig deltagelse den:
18 februar 1875.
|
Det
landskabelige oplæg:
Banens linieføring
mellem Langbirk og Granholm, fører banen igennem et kuperet istidslandskab, især den sydøstlige
del af banen løber gennem smukke dalstrøg, men dette smukke og
fascinerende landskab, har samtidigt besværliggjort bygningen af banen,
idet der har været skrænter og dale at tage højde for.
Banen udgår fra
Langbirk der er øens største by og ligger på øens sydøstlige side, og herfra går banen
gennem et
smukt landskab, gennem dale, gennemskæringer samt en tunnel inden
Vordefaaregård
nås.
Vordefaaregård er et
mindre samfund der er vokset op omkring stationen, idet selve bebyggelsen
Vorde ligger et par kilometer vest for stationen.
Vordefaaregård er en lille landsby, byen
ligger smukt på højderyggen midt på øen, byen er kendt for
tivoliparken og det berømte piratskib som ligger i Piratsøen.
Den store herregård: Faaregård
som ligger umiddelbart vest for stationen, har i Vordefaaregård et
privat sidespor fælles med Savværket.
Fra Vordefaaregård løber banen gennem et par kurverige stræknings-afsnit,
indtil den når frem til Granholm som er strækningens endepunkt. Granholm
er en større by med flere store virksomheder, herunder ”Kanonmøllen”
og byen har et aktivt handelsliv, som giver de fordele en større by har.
I Langbirk deler banen sig i to strækninger, dels strækningen
til Granholm og strækningen til
Hassellund via Hegn
som rummer øens trafikhavn, byen
er af middelstørrelse, har flere industrier og færge- og skibsforbindelse til
omverdenen, strækningen til Hegn
og Hassellund
forløber uproblematisk gennem Langsøs
østlige side nær kysten.
Min fiktive verden (pdf).
Omskrivning og opdatering forsættes snarest.
Faaregård ejes af Greve og Grevinde ”Stub von Danefae til
Faaregård”, selve slottet er kendt fra
flere film og TV serier.
|
Det
trafikmæssige oplæg.
Langbirk – Granholm Banen har fra første færd været betjent af let
smalspors-
materiel, trafikken på banen
har alle dage været tung, de ovenfor omtalte landskabs forhindringer
banen skal overvinde har også gjort sit til at banens rullende udstyr
altid har haft nok at se til.
I dag er trafikken på LGB kendetegnet ved tung trafik.
Langbirk – Granholm Banen betjenes af flere daglige godstog, enkelte af
disse er rangerende godstog som sikrer at banens gods-kunder får den
optimale betjening.
Langbirk – Granholm Banen
betjenes af en del daglige persontog herunder en del turisttrafik.
På maskindepotet i Langbirk er alle LGB’s lokomotiver stationeret,
maskin-
depotet har egne værksteds-faciliteter
til reparation og vedligeholdelse af det rullende materiel.
Personvognsparken består næsten udelukkende af moderniserede personvogne
med en god komfort.
Den
tunge godsvognstrafik betyder
at der ses mange slags godsvogne.
Alt i alt må Langbirk – Granholm Banen ses som en jernbane der siden
den blev anlagt, har haft meget stor betydning for sit opland, det er en
bane der til dagligt påtager sig et stort ansvar for transporter i
området og banen har altid nydt kundernes gunst, kunder der i opgangs og
nedgangtider har stået på banens side, kunder der den dag i dag sikrer
at banen har så travlt som aldrig før.
Jernbanens isolerede placering, på en ø, gør at der ikke har været et
ønske om at banen
skal
bygges om til normalspor og ligeledes har man gennem
mange år kunne køre med damplokomotiver, en driftsform der i dag
tiltrækker mange turister.
|
¤ |
|